Wycena Nieruchomości
W jakim celu sporządza się wycenę ?
Wycena nieruchomości niezbędna jest do ustalenia wartości nieruchomości, ale nie tylko. Wycenę
nieruchomości sporządza się dla różnych instytucji w takich celach jak:
- kredytowe (zabezpieczenie wierzytelności)
- ubezpieczeniowe
- podatkowe (np. podatek od nieruchomości)
- księgowe (np. amortyzacja, sprawozdanie finansowe)
- informacyjne (np. kupno/sprzedaż, rozliczenia majątkowe)
Dokumenty
Aby rzeczoznawca mógł sporządzić wycenę, musi otrzymać od klienta niezbędne dokumenty. W zależności od rodzaju nieruchomości będą to różne dokumenty. Poniżej zostały wymienione dokumenty potrzebne rzeczoznawcy do przygotowania konkretnego rodzaju wyceny.
Lokal mieszkalny – nieruchomość lokalowa
- numer księgi wieczystej dla lokalu oraz dla części wspólnej nieruchomości/gruntu,
- wypis z rejestru lokali.
Lokal mieszkalny – spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
- przydział spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,
- zaświadczenie ze Spółdzielni Mieszkaniowej o przysługującym prawie do lokalu,
- numer księgi wieczystej – jeżeli jest założona.
Lokal mieszkalny – usługowy nabywany od dewelopera ( w trakcie budowy )
- numer księgi wieczystej,
- wypis z rejestru gruntów,
- decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielający pozwolenia na budowę lub decyzja o pozwoleniu na użytkowanie,
- dane powierzchniowo-kubaturowe,
- umowa z developerem,
- kosztorys prac wykończeniowych.
Działka
- numer księgi wieczystej,
- wypis z rejestru gruntów,
- decyzja o warunkach zabudowy, zaświadczenie o przeznaczeniu w planie miejscowym,
- dostęp do drogi publicznej.
Dom mieszkalny
- numer księgi wieczystej
- wypis z rejestru gruntów
- określenie powierzchni użytkowej
Dom mieszkalny w budowie
- numer księgi wieczystej,
- wypis z rejestru gruntów,
- pozwolenie na budowę,
- fragment projektu technicznego z parametrami technicznymi budynku,
- kosztorys prac budowlanych.